• Abdullah Biraderlerden nadir “albümin gümüş baskı” Osmanlı dönemi İstanbul fotoğrafları (1880-1900). 25×18 boyutlarında üç fotoğraf, 76×33 dönem çerçevesi içine yerleştirilmiş. Abdullah Freres imzalı. Yukarıdan aşağıya ilk fotoğraf,  Atmeydanı ve Sultan Ahmet Camii’nin geniş kadrajlı çekimidir. Fotoğrafta meydanın sol tarafında Dikilitaş ve çevresinde sahipleri tarafından gezdirilen iki at görünmektedir. İkinci fotoğraf Rumeli Hisarı’ndan Aşiyan’a inen ve “Aşiyan Yolu” olarak bilinen yolu göstermektedir. Üçüncü fotoğraf ise Sultan II. Mahmut Türbesi’nin içinde bulunan II. Mahmut ve Abdülaziz’in sandukaları ve rahle başında arkası dönük olarak Kuran okuyan molla kavuklu şahsı göstermektedir.
    Kondisyon: 7/10
    Değerlendirme notu: Abdullah Biraderler / Freres ticari unvanıyla anılan Ermeni asıllı Viçen (1820–1902), Hovsep Abdullahyan (1830–1908) ve Kevork (1839–1918) kardeşler, Osmanlı İmparatorluğu’nun ilk fotoğrafçılarındandır. Dönemi itibariyle ressam olarak anılan Biraderler, Osmanlı’da Harem’e girme imtiyazına ve “Ressam-ı Hazret-i Padişahî” unvanına sahiptir. Abdullah Kardeşler, 40 küsür yıl boyunca İstanbul ve Anadolu’da tarihî eser ve manzaralar ile insan portrelerini fotoğrafladılar. Halkın mahallî kıyafetlerini ihtiva eden albümlerini 1867 yılında Paris Sanat Sergisi’ne yolladılar. Maarif koleksiyonunun ayırt edici özelliklerinden biri de 150 yıl önce Paris Sergisi’ne gönderilen insan portrelerini ihtiva etmesidir. Sultan Abdülmecid, fotoğraf çektiren ilk Osmanlı padişahı olarak bilinir. Resmi Abdullah Biraderler çekmiştir. Abdullah Biraderler fotoğraflarını çektikleri ecnebi hükümdarlardan 8 nişan ve 3 madalyadan başka çok sayıda tebrik ve takdir alırlar. Sultan 2. Abdülhamit Abdullah Biraderler fotoğraflarının önemli kısmını Yıldız sarayındaki fotoğraf albümlerinde toplar. Osmanlı’nın tanıtımı ve devlet siyasetinde fotoğrafı etkin şekilde kullanan 2. Abdülhamit, 51 albümü 1893 yılında Amerikan Kongresi’ne gönderdi. Amerikan Kongre Kütüphanesi de Abdullah Biraderler arşivini ilk kez 2015 yılında dünya kamuoyuna açtı. Abdullah Biraderler başta olmak üzere Sebah & Joillier gibi sanatçılara ait 911 albüm ve 36 bin 585 kare fotoğraftan oluşan Yıldız Sarayı Fotoğraf Koleksiyonu 2019 yılı için ’UNESCO Dünya Belleği Mirası Listesine’ Türkiye’nin iki adayından biri olarak belirlendi.
     
  • Sanatçı Kemal Önsoy’un 1985 yılında Ankara’da açtığı ilk kişisel sergisinin davetiyesi. Çerçeve içerisinde. 12 x 33 cm. Davetiye üzerinde küçük desenler bulunuyor.
    Kondisyon: 10/10
    Değerlendirme notu Karışık teknikle gerçekleştirdiği büyük boyutlu soyut resimleriyle  tanınan Kemal Önsoy (1954), 1980 yılında İstanbul Devlet Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu (şimdiki adıyla Marmara Üniversitesi) Resim Bölümü, Ergin İnan Atölyesi’nden mezun oldu. 1990-1993 yılları arasında çalışmalarını New York’ta sürdürdü. Önsoy ilk sergisini İstanbul’da 1979’de yaptı, daha sonra İtalya ve Brezilya’da olmak üzere çok çeşitli sergilerde yer aldı; 1990 yılı Venedik Bienali, 1995 yılı 4. İstanbul Bienali ve 2001 yılı 7. İstanbul Bienali ve 2002 São Paolo Bienalu’nde eserleri yer aldı. Önsoy, çalışmalarını İstanbul’da sürdürmektedir. Sanatçı Kemal Önsoy, Ankara’daki ilk kişisel sergisini 1985 yılında açtı. Müzayedeye sunduğumuz efemera, Önsoy’un ilk Ankara sergisi davetiyesidir.
     
  • Mülkiye / Siyasal Bilgiler Fakültesi’nin 100’üncü yıl (1959) davetiyesi
    • Kutlama davetiyesi…
    • Gofre baskı, 98 x 145 mm…
    • Kondisyonu çok iyi
    • Mülkiye - Siyasal Bilgiler Fakültesi'nin kuruluşunun 100. yılı anısına bastırılan hatıra pulu ve özel damga kartı…
    • 4 Aralık 1959 tarihli, 19×149 mm… Kondisyonu çok iyi
  • Mülkiye / Siyasal Bilgiler Fakültesi’nin 100’üncü yıl anısına (1959) hazırlanmış zarf lotu.
    • Beş adet, damgalı, 100. yıla özel mektup zarfı, 105 x 240 mm….
    • Kondisyonları çok iyi
  • Fotoğraf seti, 19. yüzyıl sonu 20. yüzyıl başında yaşamış ve Salon de Paris’te eserleri sergilenmiş ressamların nü resimlerini içeriyor. 1920’lerde yayınlanmış, 20 adet siyah – beyaz fotoğraf. Her fotoğrafın arkasında “Salon de Paris” ibaresi ile birlikte ressamın ve eserin adı yer alıyor. Fotoğraflar mavi bir zarfın içerisinde yeralıyor. 9 x 6 cm.
    Kondisyon: 8/10 (Fotoğraflar çok iyi durumda, ancak zarf yıpranmış ve ön kapağı kopmuş durumdadır.)
    Değerlendirme notu: Salon de Paris, Paris’teki Académie des Beaux-Arts’ın (Güzel Sanatlar Akademisi) 1667’den itibaren açtığı resmi sanat sergisine verilen isimdir. 1748 ile 1890 yılları arasında Batı dünyasında her yıl veya iki yılda bir düzenlenen tartışmasız en büyük sanat etkinliğiydi. 1667’de, kraliyet onaylı Fransız sanat himayesi kurumu, Académie Royale de Peinture et de Sculpture (Resim ve Heykel Kraliyet Akademisi) ilk yarı halka açık sanat sergisini Salon Carré’de düzenledi. Sergide yer alan eserler, École des Beaux-Arts’ın yeni mezunlarının çalışmalarıydı. 1725 yılında Salon de Paris olarak bilinir hale gelince Louvre Sarayı’nda düzenlenmeye başlandı. Sergiler 1737’de tam olarak halka açıldı. Başlangıçta yıllık olarak, daha sonra tek sayılı yıllarda iki yılda bir düzenlendi. 1748’de önemli sanatçılardan oluşan bir jüri oluşturuldu ve sergilenen eserler bu jüri tarafından seçilmeye başlandı. Böylece Salon de Paris’teki sergi, herhangi bir sanatçının başarıya ulaşması için çok önemli hale geldi. Fransız Devrimi sergiyi yabancı sanatçılara açtı. 19. yüzyılda halka açık bir Salon fikri, büyük ticari salonlarda düzenlenen ve bilet taşıyan halkın davet edildiği, hükümet destekli, yıllık, jürili bir resim ve heykel sergisine dönüştü. Açılış geceleri büyük bir sosyal olay haline geldi. 1881’den itibaren Société des Artistes Français tarafından yönetilmeye başlandı. Aralık 1890’da Société des Artistes Français’in yöneticisi William-Adolphe Bouguereau, Salon’un henüz ödül almamış genç sanatçılardan oluşan bir sergi olmasını önerdi. 20. Yüzyılın başından itibaren birçok sanatçı Salon’un bürokratik ve muhafazakar bir organizasyon olduğunu düşünmeye başladı. Tepki olarak kendi sergilerini düzenlemeye başladılar. Salon d’Automne, Salon des Refusés gibi yeni sergiler ortaya çıktı. Orijinal Salon De Paris sergileri ise bazı kaynaklarda Salon de Champs Elysees olarak anılmaya başlandı. Salon de Paris sergileri, sanat eserlerinin halka sergilenmesinin başlangıcını ifade etmesi yanında, sergilere dair dönemin gazetelerinde yayınlanan yazılar da sanat eleştirmenliği mesleğinin başlangıcını ifade etmektedir. Salon de Paris katalogları sanat tarihçilerinin birincil kaynaklarıdır. Ayrıca 18. yüzyılın başlarında Aydınlanma’nın bir ürünü olan Fransız Salonları, kadınların entelektüel bir nedenle erkeklerle bir araya gelebildiği alanlar olarak kadın özgürleşmesinde de kilit öneme sahiptirler. Müzayedeye sunduğumuz fotoğraf seti, Salon de Paris’te eserleri sergilenen bazı ressamların nü eserlerinden çekilmiş siyah-beyaz fotoğraflardan oluşmaktadır. Bu ressamlardan bazıları ve eserleri şöyledir: C. Maliquet: “La Robe Verte”; M. L. Beguine: “L’Etreinte”; E Quentin-Brin: “Devant l’etre”; J. Scalbert: “Nymphe et Satyre”; J. A .Chantron: “Le Printemps”; Smith Champion: “Nu”; J. Scalbert: “Satisfaite”…
     
  • Siyah - beyaz fotoğraf, 9x13 cm. Arka yüz-el yazısı ile; "Bayram törenlerinde "Seymen" kıyafetli göstericiler." (Some of the performers at the recent "Bayram", dressed up as bandits.)
    Kondisyon: 9/10
    Değerlendirme notu: Sıra dışı ve çok nadir fotoğraf.
     

Title

Go to Top