Smart Set, Williams Electronic Games Inc. tarafından 1969’da üretildi.

Model: 363

Limited… Üretilen 4500 makineden birisi.

Norm Clark tarafından tasarlandı ve Christian Marche tarafından resimlendi. .

Elektro – mekanik, tropikal temalı, 4 oyunculu tilt (pinball) makinesi.

Ön panelde yer alan plakalar (kullanım kılavuzu – mode d’emploi ve jeton bilgileri içeren plakalar) Fransızca.

178 x 135 x 77 cm.


Kondisyon: 9/10


Değerlendirme notu:

Tilt makineleri, bir topun özel olarak tasarlanmış bir masaya fırlatıldığı, burada çeşitli engellerden sektiği, yolda veya durduğunda puan kazandığı bir oyun ailesidir. Topun içinde durması halinde puan kazandıran oyuklar veya cepler vardır. Günümüzde tilt, en yaygın olarak, topun tilt makinesi olarak bilinen özel olarak tasarlanmış bir kabine ateşlendiği, tasarımına bağlı olarak çeşitli ışıklara, tamponlara, rampalara ve diğer hedeflere çarptığı bir oyundur. Oyunun amacı genel olarak top düşmeden önce bu hedefleri vurarak ve paletlerle çeşitli atışlar yaparak mümkün olduğu kadar çok puan toplamaktır. Tarihsel olarak en büyük tilt makinesi üreticileri arasında Bally Manufacturing, Gottlieb, Williams Electronics ve Stern Pinball bulunmaktadır.

Tilt makinelerinin tarihi, tilt makinesinin tanımına bağlı olarak değişir, örneğin: Steven L. Kent gibi bazı araştırmacılar, tarihin 1930’larda Gottlieb’in Baffle Ball’u ve Raymond Maloney’nin Ballyhoo’sunun büyük miktarlarda üretilmesiyle başladığını iddia etmektedir. Tilt tarihçisi Roger Sharpe, kökeninin Montague Redgrave’in yaylı piston ve oyun alanı zilleri (1871) patentlerinde yattığını ileri sürer. Richard M. Bueschel’in yazdığı tilt oyunları tarihi ise, bowling oyunlarının masa versiyonlarının icat edildiği 1500’lü yıllara kadar uzanır. Ancak 1930’larda elektrifikasyonun dahil olmasıyla bildiğimiz tilt makineleri tasarımı olanaklı hale gelmiştir. Los Angeles, California’daki Pacific Amusements, 1933’te topu oyun alanının ortasındaki bir bonus delikten dışarı itmek için elektrikle çalışan bir iticiye sahip olan Contact’ı üretti. Contact’ın tasarımcısı Harry Williams, daha sonra 1944’te kendi şirketi Williams Manufacturing’i kurdu. Diğer üreticiler de benzer özelliklerle hızla aynı yolu izledi. 1930’ların başında çoğu Chicago, Illinois’de olmak üzere yaklaşık 150 şirket tilt makinesi üretiyordu. Chicago o zamandan beri tilt üretiminin merkezi oldu. Rekabet güçlüydü ve 1934’e gelindiğinde geriye yalnızca 14 şirket kaldı. İkinci Dünya Savaşı sırasında, jetonla çalışan oyunların tüm büyük üreticileri, tilt makinesi üretimini durdurdu. Williams gibi bazıları, operatörlerden eski oyunları satın aldı ve onları yenileyerek vatansever temalı hale getirdi. Savaşın sonunda, tilt makineleri yeni bir altın çağını yaşadı. Eğim algılama mekanizması ve ücretsiz oyunlarla (tekrar oynatma) ödüllendirilme gibi iyileştirmeler ortaya çıktı. 1947’de tanıtılan Gottlieb’s Humpty Dumpty ile topu daha uzun süre oyunda tutmak için oyuncu kontrollü paletler tilt makinelerine eklendi.

Tilt makinelerinin bir şans oyunu mu dolayısıyla kumar mı yoksa bir beceri oyunu mu olduğu hep tartışma konusu oldu. 1940’ların başından 1976’ya kadar tilt makineleri New York’ta yasaklandı. New York belediye başkanı Fiorello La Guardia, tilt makinelerinin okul öğrencilerinin harçlıklarını çaldığını iddia ederek bu yasağı savundu. La Guardia, şehir genelinde büyük baskınlarla binlerce makineyi topladı ve polisle birlikte makinelerin imhasına nezaret etti. İmha edilen makinelerin kalıntıları nehre atıldı.

Yasak, Roger Sharpe’ın Nisan 1976’da Manhattan’daki bir mahkeme salonunda, heyetin önünde tam olarak neyi nasıl yapacağını anlatarak tilt oynaması ve bunun bir şans oyunu değil beceri oyunu olduğunu ifade etmesiyle sona erdi. (Sharpe yıllar sonra yaptığı bir açıklamada, kendisinin tilt oynama konusunda üst düzey beceriye sahip olduğunu belirtse de mahkeme salonundaki atışının tamamen şans eseri olduğunu kabul edecekti.) Bu tartışma çerçevesinde ABD’nin pek çok eyaletinde yasaklar gündeme geldi ve mahkeme kararları ile bu yasaklar iptal edildi. En son yasak iptali 2016 yılında gerçekleşti.

Williams Manufacturing, 1943’te Stanford mezunu bir mühendis olan Harry E. Williams tarafından kuruldu. Williams başlangıçta tilt makineleri üreticisiydi. 1964 yılında Williams, müzik kutusu üreticisi Seeburg Corp. tarafından satın alındı ​​ve Williams Elektronik Üretim Bölümü olarak yeniden düzenlendi. 1973 yılında şirket, Pong klonu Paddle Ball ile jetonla çalışan atari video oyunu pazarına daldı ve sonunda Defender ve Robotron: 2084 dahil olmak üzere bir dizi video oyunu klasiği yarattı. 1974 yılında Williams Electronics, Inc. Seeburg’un yüzde yüz iştiraki olup, adı 1977’de Xcor International olarak değiştirildi. Williams Electronics, 1981’de bağımsız bir şirket olarak kuruldu. 25 Ekim 1999’da tilt bölümünü kapattı. 2013 yılında WMS, Scientific Games’in bir yan kuruluşu haline geldi. 2016 yılında WMS, Scientific Games ile birleştirildi ve 2022’de Light & Wonder adını aldı.

Norm Clark (1912-2009) Moulin Rouge, Blast off/Apollo, Spanish Eyes, Travel Time, Fantastic, OXO, StratoFlite ve diğerleri gibi oyunların tasarımcısı. 1962’den 1977’ye kadar 65 oyun tasarladı.  1954’ten 1975’e kadar Williams’ta, ardından 1975’ten 1985’e kadar Bally’de tilt bölümünün başkanı olarak çalıştı.

Christian Marche (1935-2008), Fransız sanatçı, teknik ressam ve ressam. 1960’lı ve 1970’li yıllarda 150’den fazla tilt makinesi resimledi. Cezayir’deki askerlik hizmetinin ardından 1964’te Chicago’ya taşındı ve Advertising Posters’de grafik tasarımcı olarak işe girdi. Bu şirkette birçok Williams, Bally ve Chicago Coin tilt makinesini (ama çoğunlukla Williams’ı) resimledi. 1970’lerin sonunda, tekrar Fransa’ya döndü ve kendini kübist tarzda resim yapmaya adadı.